Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Polityka klimatyczna Bosch: neutralność klimatyczna wymaga długofalowych inwestycji

 „Widzimy, że geopolityka i rosnące napięcia społeczne sprawiają, że przeciwdziałanie zmianom klimatu nie jest już jedynym tematem, który zajmuje polityków” - powiedział prezes Bosch. Mimo to firma Bosch w dalszym ciągu inwestuje w technologie, które pozwolą pokierować transformacją w kierunku neutralności klimatycznej. „Presja oszczędzania zagraża programom wsparcia technologii niskoemisyjnych. Działania na rzecz klimatu wymagają jednak długofalowych inwestycji – ze strony państwa, firm i nas wszystkich” - Stefan Hartung.

Polityka klimatyczna Bosch: neutralność klimatyczna wymaga długofalowych inwestycji
Robert Bosch Sp. z o.o. Bosch Home Comfort|Klimatyzacja Klimatyzatory marki Bosch - dobre samopoczucie zależy od powietrza
www.bosch-homecomfort.pl

Obszar rozwojowy: wodór

Bosch potwierdził swoje założenia w obszarze technologii wodorowych: do 2030 roku ich sprzedaż może osiągnąć poziom 5 mld euro. „W 2023 roku rozpoczęliśmy produkcję systemów ogniw paliwowych w Stuttgarcie w Niemczech i chińskim Chongqing” – powiedział Hartung.

Prace nad ogniawami wodorowymi Bosch

Chiny przez pewien czas prawdopodobnie pozostaną głównym rynkiem dla tej technologii. Bosch nie spodziewa się znaczącego wzrostu w Europie czy Ameryce Północnej przed początkiem kolejnej dekady. Z technicznego punktu widzenia silniki wodorowe to najkrótsza droga do neutralności klimatycznej w transporcie użytkowym. Bosch ocenia, że wartość tego rynku w 2030 roku wyniesie niemal 1 mld euro.

„Już w tym roku silnik wodorowy wyposażony w nasz system wtrysku pojawi się na drogach w Indiach. Zajmujemy się też realizacją pięciu zamówień od znanych producentów aut ciężarowych ze wszystkich trzech dużych regionów gospodarczych świata. Ponadto chcemy mieć udział w szybko rosnącym rynku produkcji wodoru: do 2030 roku na całym świecie powstaną instalacje do elektrolizy wody o łącznej mocy 170 gW – około 25-krotnie więcej niż obecnie” – podkreślił prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH.

„Wszystko wskazuje na to, że stos elektrolizy Bosch trafi na rynek w przyszłym roku. W przyszłości Bosch będzie kojarzony nie tylko z napędami wodorowymi, ale również z produkcją wodoru – jako dostawca tych rozwiązań będziemy aktywnie kształtować przyszły rynek” – powiedział Hartung.

Obszar rozwojowy: pompy ciepła

Koncern Bosch konsekwentnie wykorzystuje możliwości rozwoju w segmencie technologii grzewczych. Pomimo stagnacji, która w 2023 roku wystąpiła na europejskim rynku pomp ciepła, firma zdołała zwiększyć swoje obroty o prawie 50% w tym obszarze. W nadchodzących latach Bosch będzie nadal wzrastać w tym segmencie – i to w tempie znacznie szybszym od średniej rynkowej.

„Nie tylko zwiększyliśmy nasze zdolności produkcyjne, rozszerzyliśmy też ofertę produktów – w tym pomp ciepła, które są ciche, wydajne oraz efektywne kosztowo” – skomentował Hartung.

Prezes Bosch dostrzega dodatkowy potencjał sprzedażowy w hybrydowych instalacjach grzewczych: połączeniu pompy ciepła do pracy podstawowej i kotła gazowego do obsługi systemu w momentach szczytowych obciążeń sieci. Umożliwi to wydajną dekarbonizację milionów dotychczasowych obiektów.

Bosch zaczyna oferować swój system ogrzewania oparty na tej technologii w budynkach o wielkości do 100 lokali mieszkalnych.

Hartung przypomniał także kontrowersyjną debatę w sprawie niemieckiej ustawy grzewczej, która to debata utrudniła podejmowanie długofalowych decyzji zakupowych i doprowadziła do poważnego załamania rynku grzewczego: „Kiedy polityka klimatyczna i energetyczna nie idą w parze, inwestorzy czekają zamiast inwestować. Rozwój wymaga przejrzystej i przewidywalnej polityki dopłat”.

Obszar rozwojowy: zrównoważona mobilność

W swoim głównym obszarze biznesu, Bosch nadal realizuje strategiczne plany rozwoju. Tylko w tym roku firma zainicjuje ok. 30 projektów seryjnych dla pojazdów elektrycznych.

„Nadchodzi era elektromobilności: pytanie tylko, jak szybko dotrze do poszczególnych regionów świata” – powiedział Hartung. „Szacujemy, że do 2030 roku 70% wszystkich nowych samochodów w Europie będzie posiadać napęd wyłącznie elektryczny. W Chinach i Ameryce Północnej – około 40-50%”.

Zdaniem prezesa Bosch, w regionach, w których pojazdy ciężarowe muszą pokonywać długie dystanse, rozwiązania takie jak hybrydy typu plug-in czy tzw. range extendery będą cieszyć się dużym zainteresowaniem jeszcze przez jakiś czas.

W sektorze Mobility dalszy impuls do rozwoju mają dać rozwiązania w zakresie dynamiki jazdy. W Bosch obszar nowych układów hamulcowym zaprojektowanych specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i zautomatyzowanej jeździe rośnie w tempie 10% rocznie - znacznie szybciej niż sam rynek.

Jeśli chodzi o system zarządzania ruchem pojazdu (vehicle motion management, VMM), Bosch intensywnie pracuje nad innowacyjnym rozwiązaniem, które umożliwiałoby koordynację ruchu pojazdu w każdym aspekcie poprzez sterowanie hamulcami, kierownicą, układem napędowym i amortyzatorami.

Tylko w ostatnich testach zimowych Bosch wyposażył w jeden z wariantów VMM ponad 20 pojazdów testowych największych marek.

Nasze rozwiązanie to nowość na rynku, a pierwsze zamówienia trafią do produkcji seryjnej jeszcze w tym roku” - powiedział Hartung. Łącznie do 2030 roku firma spodziewa się osiągnąć sprzedaż na poziomie kilkuset milionów.

źródło i zdjęcie: Bosch

opracowanie: Aleksander Rembisz, redakcja portalu budujemydom.pl