Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 06/2005

Wygodny wyjazd

Bramy uchylne – płyta pancerza podnosi się do góry (fot. Wimar)W wielu projektach domów jednorodzinnych uwzględniony jest garaż. Niezbędna jest więc brama garażowa, aby nasz samochód był bezpieczny. Wybierając bramę powinniśmy pogodzić jej estetykę z funkcjonalnością. Oferta producentów jest tak bogata, że nie sprawia to problemu.Obecnie dość rzadko stosuje się tradycyjne...
Bramy uchylne – płyta pancerza podnosi się do góry (fot. Wimar)

W wielu projektach domów jednorodzinnych uwzględniony jest garaż. Niezbędna jest więc brama garażowa, aby nasz samochód był bezpieczny. Wybierając bramę powinniśmy pogodzić jej estetykę z funkcjonalnością. Oferta producentów jest tak bogata, że nie sprawia to problemu.

Obecnie dość rzadko stosuje się tradycyjne bramy rozwierane (tzw. wrota). Największa oferta producentów obejmuje trzy typy bram: uchylne (płytowe), segmentowe (sekcyjne), rolowane (roletowe, żaluzjowe).

 

Zalety nowoczesnych bram garażowych to: stabilność, trwałość, łatwość obsługi, cichość pracy.

 

Bramy uchylne

 

Ich konstrukcję stanowi ościeżnica oraz rama z ocynkowanych kształtowników stalowych, które mogą być usztywnione poprzecznymi profilami, oraz poszycia z blachy stalowej lub aluminiowej bądź drewna. Tak więc brama jest sztywną płytą, którą otwiera się, podnosząc całość do góry. W trakcie otwierania dolna część bramy wysuwa się na zewnątrz garażu, aby po całkowitym otwarciu schować się pod sufitem.

 

Brama otwiera się lekko dzięki umieszczonym po obu bokach płyty sprężynom równoważącym jej ciężar. Niektórzy producenci montują nawet po trzy zespoły sprężyn – na wypadek awarii któregoś z nich. Precyzyjne prowadzenie w szynach i kilkupunktowe zawieszenie skrzydła gwarantu ą jego lekkie i ciche poruszanie się.

 

Warto wybrać bramę, która ma zabezpieczenie przed opadaniem płyty, przytrzaśnięciem palców oraz uszczelki chroniące dolną krawędź. Po opuszczeniu skrzydła bramę można zamknąć na klucz. Standardowym zamknięciem jest zamek z wkładką umieszczony w centralnym miejscu bramy, współpracujący z jednolub dwupunktowym systemem ryglowania.

 

W celu zapewnienia większego bezpieczeństwa producenci oferują zamki z wkładką patentową i trzy- lub czteropunktowym systemem ryglowania. W bramie uchylnej mogą się znaleźć drzwi serwisowe – najczęściej takie rozwiązanie jest możliwe za dodatkową opłatą.

 

Bramy segmentowe

 

Brama segmentowa (sekcyjna) montowana jest w otworze drzwiowym lub za nim, co wyklucza możliwość uszkodzenia przez wjeżdżający samochód. Bramy te produkowane są jako górne oraz boczne. Nie zajmują miejsca przed budynkiem, można więc podczas parkowania w pełni wykorzystać głębokość garażu i cały podjazd. Segmenty o konstrukcji dwuściennej (tzw. sandwich), wypełnione bezfreonową pianką poliuretanową, robione są z ramy stalowej lub aluminiowej i poszycia ze stali, aluminium lub drewna. Miejsca styku segmentów są uszczelnione. Maksymalna grubość pianki wynosi 42 mm, co pozwala uzyskać dobrą izolacyjność termiczną i akustyczną segmentu. Izolacyjność całej bramy jest nieco niższa ze względu na miejsca połączeń segmentów i uszczelnienia bramy w prowadnicach.

 

Brama składa się z łączonych przegubowo segmentów (zazwyczaj 4-6), które na prowadnicach są odsuwane pod sufit lub na wewnętrzną, boczną ścianę garażu. Te drugie mogą być jedno- lub dwuczęściowe. Na całym obwodzie bramy mocowana jest uszczelka, która nie dopuszcza do wnikania wilgoci, powietrza i pyłu.

 

Niemal wszyscy producenci wyposażają bramy segmentowe w system chroniący przed przytrzaśnięciem palców.

 

Bramy segmentowe górne
– płaszcz bramy otwiera się pionowo i jest prowadzony pod kątem prostym, nie zajmuje więc miejsca w pomieszczeniu.


Pobierz wersję pdf: Wygodny wyjazd
Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!