Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 10/07 - 2007

Bramy garażowe

Nie potrzeba szczegółowej wiedzy o bramach garażowych, aby kupić tę właściwą: renomowani producenci chętnie udzielą fachowych porad, przyślą pracownika, który wymierzy otwór na bramę oraz ekipę, która przywiezie i zamontuje wybrany model, a w razie awarii ją naprawi.
bramy_garazowe1_m
 (fot Hormann)

 Nie potrzeba szczegółowej wiedzy o bramach garażowych, aby kupić tę właściwą: renomowani producenci chętnie udzielą fachowych porad, przyślą pracownika, który wymierzy otwór na bramę oraz ekipę, która przywiezie i zamontuje wybrany model, a w razie awarii ją naprawi.

O miejscu do parkowania samochodu trzeba pomyśleć już na etapie projektowania domu. Wtedy najłatwiej będzie zaplanować je tak, by udało się dobrać bramę o standardowych wymiarach. Dzięki temu zaoszczędzimy sporą sumę, bo wykonywane na zamówienie nietypowe skrzydła garażowe są często o kilkadziesiąt procent droższe. A oto jakie bramy garażowe mamy do wyboru. 

bramy_garazowe2_m
 (fot. S. Kasper)

BRAMY ROZWIERALNE INACZEJ SKRZYDŁOWE

 

 Rozwiązanie najstarsze, podobne do zwykłych drzwi. Tak jak one, mogą być jedno - lub dwuskrzydłowe, choć tych pierwszych praktycznie nie produkuje się seryjnie.

Otwierane na zewnątrz pojedyncze skrzydło zajmuje bardzo dużo miejsca i utrudnia parkowanie, trzeba więc między garażem a ogrodzeniem zostawić długi podjazd - szerokość bramy plus długość samochodu. Znacznie mniej miejsca w trakcie otwierania wymagają bramy dwuskrzydłowe, dlatego są częściej wybierane.

 

 Bramy rozwieralne składają się z ościeżnicy i skrzydeł umocowanych na zawiasach. Wykonywane są zazwyczaj z drewna sosnowego, dębowego lub świerkowego, a otwierane i zamykane najczęściej ręcznie. Zimą często przysparzają kłopotów, bo zanim się je otworzy, sprzed garażu trzeba odgarnąć śnieg.

 

 Wady bram rozwieralnych odzwierciedla w pewnym stopniu ich niewygórowana cena. Mają też jednak bezsprzeczną zaletę: jest nią prosta konstrukcja, a co za tym idzie - łatwość montażu.

bramy_garazowe3_m
 (fot. Wimar)

BRAMY UCHYLNE (PŁYTOWE)

 Przeznaczone są głównie do garaży na jeden samochód, ponieważ ich standardowa szerokość nie przekracza zwykle 3 m (wysokość wynosi nie więcej niż 2,3 m), jest niewiele firm, które produkują bramy uchylne o szerokości 4 lub 5 m.

Konstrukcja bram uchylnych może być dwojakiego rodzaju: płytowa - o konstrukcji z blachy usztywnionej płaskownikami stalowymi. Jej wierzchnią warstwę stanowi najczęściej ocynkowana blacha stalowa pokryta poliestrem; ramowa - jej główny trzon stanowi stalowa lub drewniana rama, którą można wypełnić blachą stalową pokrytą poliestrem, deskami drewnianymi lub poszyciem ze sklejki.

 

 Bramy uchylne są łatwe w obsłudze i bezpieczne dla użytkowników. Ciężar bramy jest zrównoważony sprężynami, więc schowanie jej pod sufitem nie wymaga użycia dużej siły. Precyzyjne prowadzenie w szynach i kilkustopniowe zawieszenie gwarantują ciche poruszanie się skrzydła.

Po jego opuszczeniu bramę można zamknąć na klucz, spowoduje to uruchomienie systemu ryglowania. Standardowym zamknięciem jest zamek z wkładką umieszczony w centralnym miejscu bramy, współpracujący z jedno- lub dwupunktowym systemem ryglowania (istnieją także bramy z trzy- lub czteropunktowym systemem regulowania).

Emilia Rosłaniec

Pełny artykuł w PDF: Bramy garażowe

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!