fot. Hörmann |
Jak działają?
Segmentowa jest zbudowana z segmentów połączonych zawiasami. Najczęściej otwiera się do góry: segmenty, dzięki rolkom umieszczonym w prowadnicy, przesuwają się w górę i chowają pod sufitem. Niektóre modele nie chowają się pod sufitem, lecz zachodzą na jedną ze ścian garażu.Uchylna osadzona jest w ościeżnicy z profili stalowych zamocowanych do ścian garażu. Otwiera się przez uniesienie połączone z obrotem do poziomu: dolna jej część wysuwa się przy tym na zewnątrz garażu, po czym chowa się pod sufitem.
Rozwierana składa się z dwóch skrzydeł zawieszonych w ościeżnicy na zawiasach, które otwierają się na zewnątrz garażu.
Montaż
Bramy segmentowe można montować jedynie za otworem wjazdowym w już wykończonym garażu – z gotową posadzką i otynkowanymi ścianami. Po zamontowaniu bramy nie powinno się już wykonywać obróbek tynkarskich, ponieważ zachlapanie zaprawą płaszcza bramy i prowadnic mogłoby spowodować ich uszkodzenie. Odpowiednia wysokość nadproża to 10–22 cm.
Bramę rolowaną trzeba montować w garażu całkiem wykończonym, po czym nie wolno wykonywać prac tynkarskich: zachlapanie prowadnic może prowadzić do ich uszkodzenia. Montaż można rozpoczynać dopiero, gdy ściany i posadzka całkowicie wyschną. Nadproże musi mieć co najmniej 30 cm wysokości.
Bramy rozwierane montuje się przed otworem wjazdowym i można to zrobić na każdym etapie budowy. Montaż takich bram podlega tym samym regułom, co montaż zwykłych drzwi. Wysokość nadproża może być dowolna.
Otwieranie bramy
Bramy rolowane i segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem podczas otwierania: docenimy to zwłaszcza tam, gdzie podjazd jest krótki albo niewygodny – na przykład wymaga manewrowania samochodem po łuku lub podjeżdżania pod górę.Aby bez przeszkód otworzyć bramę uchylną, potrzeba 1–2 m wolnej przestrzeni. Wjazd do garażu z taką bramą byłby kłopotliwy wprost od ulicy, a także tam, gdzie jest mało miejsca między bramą garażową a wjazdową.
Do otworzenia bramy rozwieranej również potrzeba pasa szerokości 1–2 m, ponieważ tyle może zająć otwierające się skrzydło. Brama rozwierana nie nadaje się na przykład tam, gdzie wjazd do garażu prowadzi wprost z ulicy – otwarcie dwóch skrzydeł zajmuje zbyt dużo czasu i czekający samochód tamowałby ruch na jezdni. Niewygodna byłaby też brama rozwierana w garażu, którego odleg-łość od bramy wjazdowej wynosi tyle, co szerokość skrzydła bramy rozwieranej. Równie niewygodna byłaby taka brama w zakończeniu wąskiego i stromego wjazdu, otoczonego z boków murkiem. Najlepiej, gdy do bramy rozwieranej prowadzi podjazd długości 8–10 m. Pamiętajmy też, że zimą sprzed bramy rozwieranej trzeba często odgarniać śnieg, aby nie przeszkadzał w jej otwieraniu.
Olimpia Wolf
Artykuł w PDF: Bramy garażowe