Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 10/2013

Systemy przeciwoblodzeniowe

Przed zbliżającą się zimą, warto pomyśleć o bezpieczeństwie i wygodzie i przydomowe nawierzchnie wyposażyć w instalację przeciwoblodzeniową. Zapobiegnie ona gromadzeniu się śniegu i lodu na schodach i ścieżkach prowadzących do domu oraz podjeździe do garażu. Dzięki temu unikniemy ryzyka poślizgnięcia się na oblodzonej kostce i wyeliminujemy konieczność uciążliwego jej odśnieżania. Dobrze jest zainstalować przewody grzejne również na dachu: w rynnach i rurach spustowych.

Zastosowanie ogrzewania przeciwoblodzeniowego zapewnia nie tylko bezpieczeństwo i wygodę użytkowania nawierzchni, ale także obniża koszty jej eksploatacji i konserwacji. Nie musimy bowiem kupować preparatów chemicznych ani soli do rozpuszczania lodu, łopat do odgarniania śniegu ani odśnieżarki. Nie musimy tracić również czasu rano na odśnieżanie podjazdu i okolicy bramy, by móc wyjechać samochodem do pracy. Szczególnie jest to uciążliwe podczas porannego pośpiechu.

 

Koszty montażu i eksploatacji systemu grzejnego nie są wysokie. Rachunki za energię elektryczną można dodatkowo obniżyć, używając odpowiedniego układu sterującego, który dostosowuje pracę instalacji do temperatury i wilgotności nawierzchni. System grzejny (układany w dwóch pasach szerokości 50–60 cm) na podjazd długości 8 m do garażu dwustanowiskowego to wydatek 2000–3000 zł.

 

Zalet instalacji przeciwioblodzeniowej jak widać jest wiele. Dodatkowo oprócz nawierzchni schodów, chodników i podjazdów, przewody grzejne warto ułożyć na skraju połaci dachu oraz w rynnach i rurach spustowych. Instalacja przeciwoblodzeniowa zapewni ich drożność, nie dopuszczając do zamarzania wody, powstawania sopli i uszkodzenia elewacji i konstrukcji dachów, spowodowanej niekontrolowanym spływaniem wody.

 

Co to takiego?

 

Systemy przeciwoblodzeniowe to elektryczne instalacje grzejne, składające się z następujących części:

 

- elementów grzejnych (przewody lub maty);
- materiałów montażowych (linki, uchwyty); sterowania (regulatory z czujnikami).

 

Elementami grzejnymi mogą być przewody (stałooporowe lub samoregulujące) – zasilane prądem jedno- lub trójfazowym lub maty grzejne.

Joanna Dąbrowska
fot. Raychem

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!