Inwestycja w bramę garażową to – wbrew pozorom – złożone przedsięwzięcie. Koszty zależą przede wszystkim od typu bramy oraz tego, czy jest to zamówienie standardowe czy też nietypowe. To pierwsze jest znacznie tańsze.
(fot. Demit) |
Kiedy zamawia się bramę garażową, trzeba określić jej parametry:
- wysokość i szerokość otworu;
- wysokość nadproża;
- szerokość muru po lewej i prawej stronie oraz
- wymiary wolnej przestrzeni pod sufitem (do bramy uchylnej).
Jak ma się otwierać
Niezależnie od tego, czy brama ma być pojedyncza czy podwójna, trzeba wybrać sposób, w jaki będzie się otwierać. Każdy ma swoje dobre i złe strony.- Rozwieralne. Najstarszy rodzaj bram. Mogą być jedno- lub dwuskrzydłowe (te drugie zajmują mniej miejsca w trakcie otwierania). Nie są wygodne w użytkowaniu, a zatem mało popularne i praktycznie nieprodukowane seryjnie. Skrzydła wykonywane są zazwyczaj z drewna sosnowego, dębowego lub świerkowego. Zazwyczaj obsługuje się je ręcznie. Zimą często przysparzają kłopotów, bo zanim się je otworzy, sprzed garażu trzeba odgarnąć śnieg. Zaletą bram rozwieralnych jest stosunkowo niewysoki koszt i łatwość montażu, bo konstrukcyjnie zbliżone są do zwykłych drzwi.
– ramowej – o konstrukcji ramowej ze stali lub drewna. Tę konstrukcję można pokryć blachą stalową wykończoną poliestrem, deskami drewnianymi lub poszyciem ze sklejki.
Bramy uchylne są łatwe w obsłudze i bezpieczne dla użytkowników, a ich otwarcie nie wymaga użycia dużej siły, ponieważ ruch ten wspomagany jest przez sprężyny. Po opuszczeniu skrzydła bramę można zamknąć na klucz. Standardowym zamknięciem jest zamek z wkładką umieszczony w centralnym miejscu bramy, współpracujący z jedno- lub dwupunktowym układem ryglowania. Można także wybrać zamek z wkładką patentową i ryglowaniem trzy- lub czteropunktowym.
Emilia Rosłaniec
Pełny artykuł w PDF: Brama garażowa