Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 11-12/2017

Wymiana bramy garażowej

Jak wygląda typowa wymiana bramy garażowej? Starą, skrzydłową albo uchylną zastępuje nowszy model tej ostatniej albo brama segmentowa, najchętniej z napędem. Podstawowe powody remontu są następujące: wygoda obsługi wersji z napędem, docieplenie budynku bądź względy natury estetycznej, np. dopasowanie bramy do nowej elewacji.

Wymiana bramy garażowej nie jest najpilniejszą potrzebą remontową, ale po założeniu nowych okien, pokrycia dachowego, czy termoizolacji budynku na garaż też przyjdzie kolej. Bo jak już dom ocieplony, to dobrze by było, żeby brama również miała lepszą izolacyjność termiczną i nie odstawała wizualnie od ładnej elewacji. Stara – nieizolowana w ogóle lub obłożona cienkim styropianem – nie powstrzyma skutecznie ucieczki ciepła. Współczynnik przenikania ciepła U bramy nowej, zamykającej ogrzewany garaż, nie może przekraczać 1,5 W/(m²·K). Z drugiej strony producenci stolarki robią co mogą, żeby przyciągnąć klienta i proponują np. modele stylistyczne dopasowane do drzwi wejściowych i okien. My zaś stajemy się coraz wygodniejsi – każdy woli otwieranie bramy pilotem, bez wysiadania z samochodu od szarpania się z ciężkim skrzydłem na mrozie czy w czasie deszczu.

CO MOŻEMY WYBRAĆ?

Najpopularniejsze są bramy segmentowe. Składają się z paneli połączonych zawiasami, uszczelnionych na połączeniach i obwodzie płaszcza. Panele produkuje się z blachy stalowej lub aluminiowej. Izolację termiczną stanowi najczęściej pianka poliuretanowa o grubości 20–60 mm. Bramy segmentowe występują w dwóch wariantach: górnym – wtedy brama otwiera się do góry i chowa pod sufitem, i bocznym, gdy otwiera się na bok, na jedną ze ścian garażu. Zdecydowanie powszechniejszy jest wariant górny – brama ma wtedy 4–6 paneli. Wariant boczny przeznaczony jest do pomieszczeń niskich i szerokich. Segmenty mogą być pełne bądź przeszklone, choć w naszym kraju te ostatnie nie są zbyt popularne. Bramy segmentowe zajmują miejsce wewnątrz garażu, ale nie ograniczają (jak skrzydłowe i uchylne) możliwości parkowania na podjeździe.

Najłatwiej obsadzić je w pomieszczeniach, w których nadproże (przenoszący obciążenie element nad otworem wjazdowym) ma co najmniej 20 cm wysokości, a węgarki (ścianki po bokach) powyżej 10 cm szerokości. Gdy nadproże lub węgarki są zbyt wąskie (albo w ogóle ich brak), stosuje się specjalne profile/ramy montażowe. To osłony z takiego materiału jak brama (tak samo ocieplone), które mocuje się na ościeżnicach bocznych i/lub nadprożowej. Bramę można zatem zamontować, ale kosztem zmniejszenia szerokości lub wysokości otworu wjazdowego.

Janusz Werner
fot. Hörmann

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!