Budujemy Dom 11-12/2018
Budujemy Dom 11-12/2018

Tradycyjnie nasze ostatnie wydanie w roku poświęcone jest remontom i modernizacjom. Informacje zawarte w artykułach przydadzą się przede wszystkim tym, którzy zamieszkują od kilkunastu lat swoje domy i planują przeprowadzenie niezbędnych robót. Zainteresują one również tych inwestorów, którzy są w trakcie budowy domu. Można wtedy krytycznie spojrzeć i ocenić pracę wykonawców pod kątem trwałości poszczególnych rozwiązań technologicznych.

Każdy ma inne motywacje by coś w swoim domu zmienić. Dla jednych będą to pękające tynki na ścianach, spowodowane osiadaniem budynku. Dla innych stare i już niemodne okładziny podłogowe czy ścienne. A dla jeszcze innych motywacją do wykonania remontu będą zaoszczędzone na eksploatacji pieniądze. Wysokie rachunki za energię skłaniają do przemyśleń - w jaki sposób można je zmniejszyć. I tutaj w decyzji może pomóc dopłata rządowa do poszczególnych rozwiązań poprawiających parametry energetyczne domu. Według zapowiedzi, do wzięcia są 103 mld zł w ciągu najbliższych 10 lat – to bardzo dużo pieniędzy. Rząd obiecuje, że w ramach walki ze smogiem dopłaci do inwestycji, które podnoszą termoizolacyjność domu i eliminują szkodliwy wpływ starych rozwiązań na środowisko. Dopłaci zatem przede wszystkim do wymiany starych kotłów na nowoczesne źródła ciepła, ale też do ocieplenia, wymiany okien i drzwi, montażu wentylacji mechanicznej z rekuperatorem oraz do nowej bramy garażowej.

Blisko 10 tysięcy osób już złożyło wnioski o dopłaty w ramach programu Czyste Powietrze. Zderzyli się oni ze skomplikowanymi formalnościami oraz urzędnikami, którzy nie zawsze są dobrze przygotowani do obsługi uruchomionego w pośpiechu programu. W naszym cyklu przedstawiamy - krok po kroku - jak starać się o taką dotację. Pokazujemy na konkretnym przykładzie jakie warunki trzeba spełniać oraz jakie dokumenty wypełnić, aby ją uzyskać.

Pora odpowiedzieć na pytanie zawarte we wstępie - czy warto? Jak zawsze jednoznacznie na tak zadane pytanie będzie można odpowiedzieć po zakończeniu inwestycji. Wtedy policzymy wszystkie rzeczywiste koszty poniesione na taki remont – zarówno materialne, jak i niematerialne. Te pierwsze związane są z koniecznością finansowania i gromadzenia całej dokumentacji niezbędnej do uzyskania dopłaty – faktury VAT za materiały oraz za robociznę, dokumenty poświadczające spełnienie wszelkich norm dla użytych materiałów czy audyty odpowiednich urzędników, potwierdzające odpowiednie wykonanie robót. Nie mniej istotne są też koszty niematerialne do których zaliczyć trzeba poświęcony czas na przeanalizowanie opłacalności takiego przedsięwzięcia.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że instrukcja krok po kroku przygotowana przez mazowiecki Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska ma 44 strony! Zniechęcające? Może nie będzie aż tak źle. Zachęcam do lektury naszego tekstu i wyrobienie sobie swojego zdania na ten temat - a potem policzenia i zdecydowania czy warto. Niezależnie od decyzji, polecam lekturę artykułów, które pomogą zoptymalizować proces remontu i modernizacji domu.

Zapraszam do lektury
Ernest Jagodziński

Artykuły z tego numeru

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!