Producenci bram garażowych i ich dystrybutorzy oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu oraz ich zamontowaniu, na życzenie klientów za jednym razem lub etapami. Proces rozpoczyna się od wizji lokalnej w garażu. Specjaliści od bram badają jego parametry, tj. położenie, otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, przebieg instalacji elektrycznej, czy jest ogrzewany. Dopiero znając te różnorodne elementy, jak również wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj i model bramy oraz napęd, a następnie je montują (późniejsze dołożenie napędu niestety kosztuje więcej, dlatego najlepiej zrobić to równocześnie).
MOŻEMY MIEĆ WPŁYW NA KOSZT BRAMY
Jednak w przypadku, kiedy wcześniej nie zaprojektowano parametrów garażu pod kątem montażu bramy, może się zdarzyć, że jesteśmy zdani na wrota o niestandardowych wymiarach, a te bywają droższe nawet o 20–50 %, od typowych. Aby zapobiec takiej sytuacji, wystarczy odwrócić pewne czynności. Czyli najpierw wybrać najpraktyczniejszy, według siebie, rodzaj bramy garażowej i wyznaczyć typową wielkość, po czym adekwatnie do nich przygotować wszelkie niezbędne elementy w garażu (w najlepszej sytuacji są ci właściciele, którzy dopiero zamierzają projektować dom). Typowe wrota są wskazane, gdy chwilowo nasz portfel nie jest zasobny. Wszyscy producenci mają w ofercie modele w standardowych rozmiarach, które fabrycznie zaopatrzyli w niezbędne wyposażenie.
We wczesnej fazie projektowania możemy podjąć inne kluczowe decyzje, wpływające na koszt zakupu i montażu wrót. Dotyczą one położenia garażu oraz liczby otworów wjazdowych. Zwykle planuje się jeden duży, albo dwa małe przedzielone słupkiem, oba rozwiązania mają zalety i wady. Obecnie najczęściej buduje się pomieszczenie do parkowania z dwoma miejscami postojowymi i lokuje w bryle budynku. W otworze wjazdowym nie muruje się słupa z uwagi na wygodniejsze manewrowanie samochodami (w obrębie garażu i na podjeździe) i zamyka jedną bramą. Szerokie wrota wymagają jednak zastosowania mocnego napędu, montaż jest nieco trudniejszy. Za to jedna podwójna brama jest i tak tańsza niż dwie pojedyncze.
Lilianna Jampolska
fot. Hörmann