Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 5/2018

Wymiana bramy garażowej

Inwestorzy, wymieniając bramę garażową, wybierają zwykle modele segmentowe albo uchylne. Co zmieniło się na tym rynku na przestrzeni ostatnich lat? Stylistycznie bramy są bardziej dopasowane do innych elementów domu, coraz grubsze (bo mają być cieplejsze) i częściej wyposażone w automatykę.

Podstawowe powody wymiany bramy garażowej to względy estetyczne, chęć poprawienia jej ciepłochronności i wygody użytkowania. Gdy idzie o estetykę, rzecz jest prosta - stare zamknięcie garażu (o sporej przecież powierzchni) może szpecić ładnie wyremontowany budynek. Często nie pasuje do znajdujących się obok drzwi i okien. A według obowiązujących trendów, brama nie tylko powinna się z nimi dobrze komponować, ma być wręcz z tej samej linii stylistycznej!

W domach wyremontowanych i ocieplonych stare zamknięcie, w najlepszym przypadku obłożone cienką warstwą styropianu, jest słabym punktem, przez który ciepło ucieka dużo intensywniej. W nowych bramach zamykających ogrzewany garaż, współczynnik przenikania ciepła U nie może - w myśl prawa budowlanego - przekraczać 1,5 W/(m²·K). Co więcej, wymogi dotyczące ciepłochronności budynków są zaostrzane i od 2021 r. będzie to tylko 1,3.

Ciepłochronność bramy zależy od ocieplenia skrzydła, więc producenci zwiększają jego grubość. W przypadku bram segmentowych, standardem jest dziś panel wypełniony pianką poliuretanową o grubości 40 mm, w cieplejszych modelach to już 60, nawet 67 mm. Wzrasta również dbałość o uszczelnienie połączeń między segmentami oraz skrzydłem i ościeżnicą.

Klienci stają się coraz wygodniejsi - każdy woli otwieranie bramy pilotem, bez wysiadania z samochodu, od szarpania się ze skrzydłem, szczególnie wtedy, gdy leje deszcz albo trzyma mróz.

Janusz Werner
fot. Krispol

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!