(fot. Hörmann) |
Twoja kwota: 1,5 tys. zł
Nasza propozycja: brama rozwierana
Chociaż najtańsza, wcale nie musi być wyborem chybionym.
To jedna z najbardziej rozpowszechnionych konstrukcji. Może mieć jedno lub dwoje skrzydeł, osadzonych na zawiasach i otwieranych na zewnątrz garażu. Skrzydła mogą być wykonane z wielu różnych materiałów: blachy stalowej, paneli PVC, drewna, a więc dlatego łatwo je dobrać do koloru elewacji i wyglądu domu. Montaż nie jest skomplikowany.
Minusy. Bramy rozwierane wymagają sporo miejsca przed garażem, gdyż po otwarciu skrzydeł, które mają przeciętnie 1–1,5 m szerokości, muszą się mieścić w granicach działki. Najczęściej do takich bram nie montuje się napędu (jego cena dwukrotnie podniesie koszty bramy), mogą więc być trochę niewygodne w użytkowaniu. Zimą w zasięgu skrzydeł trzeba z podjazdu często odgarniać śnieg, inaczej nie da się ich otworzyć.
Uwaga! Koszty bramy zależą od jej typu, wielkości, ocieplenia, napędu oraz montażu.
Twoja kwota: 2,5 tys. zł
Nasza propozycja: brama uchylna
Ma solidną konstrukcję i mechanizm podnoszący ją tak, że najpierw wysuwa się przed garaż, a potem wsuwa pod jego sufit. Prowadnice skrzydła umieszcza się w ścianie garażu, rzadziej – pod sufitem (jeśli jest na to miejsce). W sprzedaży dostępne są też bramy uchylne bez prowadnic, a jedynie z mechanizmem nożycowym. Konstrukcja bramy może być dwojaka:
- płyta usztywniona płaskownikami stalowymi;
- rama z drewna lub stali wypełniona blachą stalową, drewnem lub sklejką.
Minusy. Do wysunięcia podczas otwierania i zamykania bramy przed garażem potrzebne jest co najmniej 1–2 m, a więc w tej odległości nie można swobodnie parkować samochodu.
- w przekroju ściany – wtedy odległość między górną krawędzią otworu a sufitem powinna wynieść co najmniej 7 cm,
- tuż za ścianą, wewnątrz garażu: wtedy odległość ta musi być większa niż 10 cm.
Twoja kwota: 3,5–4 tys. zł
Nasza propozycja: brama segmentowa
Bramy te nazywa się inaczej sekcyjnymi, bo składają się z segmentów (sekcji) z odpornej na korozję stali ocynkowanej. Sekcje połączone są zawiasami i zabezpieczone uszczelkami, chroniącymi od wody i wiatru. Liczba sekcji może być różna, przeciętnie jest ich 5 lub 6. W bramach ocieplanych segmenty są wypełnione pianką poliuretanową.
Bramy segmentowe mogą się otwierać:
- do góry – wtedy segmenty chowają się pod sufitem; polecane do garaży o wysokim nadprożu,
- w bok – wtedy segmenty przesuwają się na jedną ze ścian; polecane do małych garaży.
Minusy. Bramy otwierane na bok zajmują część ściany garażu, a więc ta jego część, gdzie się chowa skrzydło, nie może być w inny sposób użytkowana (nie można tam ustawiać regałów, umieszczać wieszaków na narzędzia ani na rowery czy narty itp.).
Aleksandra Kuśmierczyk
Pełny artykuł w PDF: Brama garażowa