Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 7-8/2011

Bramy garażowe

Wybór bramy garażowej, wbrew pozorom, wcale nie jest łatwy. Decydując się na konkretne rozwiązanie nie wystarczy kierować się tylko względami estetycznymi i zasobnością portfela, ale warto także wziąć pod uwagę inne czynniki, jak systemy zastosowane w konstrukcji bramy, sposób jej otwierania, ukształtowanie podjazdu czy przestronność garażu.

Bramy garażowe
(fot. Wiśniowski)
O tym, jak będzie wyglądał nasz garaż należy pomyśleć już na etapie projektowania domu. To wówczas powinniśmy zdecydować, czy będzie on przeznaczony na jeden samochód, czy na dwa. Jeśli na dwa musimy zdecydować, czy do garażu będzie prowadził jeden szeroki otwór wjazdowy i co za tym idzie jedna brama, czy też dwa otwory, przedzielone słupkiem.

Pojedyncza czy podwójna?

Jeden szeroki otwór wjazdowy prowadzący do garażu dwustanowiskowego to rozwiązanie tańsze. Mimo, że podwójna brama jest droższa od pojedynczej (chociaż na pewno nie dwukrotnie), mniej zapłacimy za tylko jeden mechanizm napędowy i jego montaż. Kolejna zaleta bramy podwójnej to więcej wolnej przestrzeni wewnątrz garażu i lepsza komunikacja. Słupek rozgraniczający może powodować również trudności przy wjeżdżaniu i wyjeżdżaniu z garażu zwłaszcza wtedy, gdy mamy krótki podjazd, a garaż nie znajduje się na wprost bramy wjazdowej na posesję. Z drugiej jednak strony, gdy otwieramy jedną z dwóch prowadzących do garażu bram, wówczas mniej ciepłego powietrza wydostaje się na zewnątrz.

 

Następny czynnik, o którym powinniśmy pamiętać, to wysokość garażu. Nie może być ona mniejsza niż 2,2 m, a wrota garażowe nie mogą być niższe niż 2 m i węższe niż 2,3 m. Jeśli jednak myślimy o bramie uchylnej lub segmentowej górnej, garaż powinien być wyższy i mieć ok. 2,5 m. Bramy takie, po otwarciu, „układają” się bowiem równolegle do sufitu, „zabierając” z wysokości garażu 20–30 cm.

Od czego zacząć?

Przed ostatecznym wykończeniem garażu dobrze jest wybrać konkretny model bramy oraz rodzaj napędu. Należy pamiętać, że producenci bram mają w swojej ofercie co najmniej kilkanaście rozmiarów tzw. standardowych. Bramy niestandardowe są zwykle kilkadziesiąt procent droższe. Jeśli zdecydujemy się na konkretny model, wówczas otrzymamy wytyczne, w jaki sposób przygotować nasz garaż pod montaż bramy. Najważniejsze informacje dotyczą szerokości i wysokości otworu wjazdowego oraz wysokości garażu od posadzki (najlepiej wyłożonej płytkami) do stropu.

 

Jeśli planujemy wyposażyć bramę w napęd, dobrze jest we wskazanym przez producenta miejscu (zwykle na bocznej ścianie lub na suficie) wyprowadzić przewód zasilający. Przed montażem bramy garaż powinien zostać otynkowany. Jeśli będziemy tynkować go po zamontowaniu bramy istnieje ryzyko, że metalowe panele konstrukcji zetkną się z zaprawą murarską, często zawierającą żrące substancje (np. wapno). Substancje te mogą trwale uszkodzić naszą bramę – odbarwić ją, a w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do korozji. Przed zamontowaniem bramy dobrze jest również pomalować garaż. Można zrobić to także później, tyle tylko, że jest to mniej wygodne, bo przed przystąpieniem do pracy, trzeba zabezpieczyć bramę i prowadnice folią malarską.

 

Tomasz Wojciuk

Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 7-8/2011

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!