Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 7-8/2012

Bramy garażowe

Brama garażowa powinna wygodnie się otwierać, pasować do budynku, chronić garaż przed nieproszonymi gośćmi, a w niektórych przypadkach także przed utratą ciepła. Najczęściej wybieramy automatycznie otwierane bramy uchylne lub segmentowe górne, ze względu na funkcjonalność i niewygórowaną cenę. Jednak najmniej miejsca zajmują modele rolowane, a tzw. wrota kupimy bardzo tanio, nawet w wersji drewnianej.

Przeznaczenie i funkcjonalność

Bramy garażowe
(fot. Wiśniowski)
Brama uchylna

 

To niedrogi i popularny rodzaj bramy garażowej. Podczas jej otwierania sztywna płyta, unoszona bocznymi stalowymi ramionami, uchyla się w górę i chowa pod sufitem garażu – z tego powodu brama uchylna polecana jest do nieco wyższych pomieszczeń. Po otwarciu zmniejsza wysokość wjazdu o ok. 20 cm (możliwy jest również montaż tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić 5 cm wysokości wjazdu i 10 cm szerokości).

 

Brama rozwierana

 

Obecnie kupowana jest rzadko, ponieważ w porównaniu z innymi modelami, ma sporo ograniczeń. Dwa skrzydła, tzw. wrota, otwierają się na zewnątrz garażu, dlatego przed bramą należy pozostawić sporo miejsca (podjazd musi być odpowiednio długi). Ponadto, nie nadaje się do garaży położonych poniżej poziomu gruntu, chyba że pomiędzy bramą a zjazdem pozostawimy około 1,5 m wolnej przestrzeni na ruch skrzydła. Zimą, aby otworzyć skrzydła, trzeba usunąć z podjazdu śnieg lub zaopatrzyć nawierzchnię w instalację antyoblodzeniową.

 

Brama segmentowa

 

Jest uniwersalna i bardzo wygodna w użytkowaniu. Składa się z segmentów połączonych ze sobą zawiasami. Segmenty w trakcie otwierania przesuwają się po prowadnicach: w górę, a następnie w głąb garażu pod sufit (brama segmentowa górna) lub w bok na ścianę garażu (brama segmentowa boczna). Otwór wjazdowy może mieć dowolny kształt. Bramy tego typu nie wymagają pozostawienia wolnego miejsca na podjeździe, o ile są wyposażone w napęd i zdalnie sterowane. W przeciwnym razie potrzeba ok. 80 cm, by do wrót dało się swobodnie podejść i je otworzyć.

 

Brama rolowana

 

Bramy tego typu nie są tak popularne jak uchylne czy segmentowe, ponieważ są od nich droższe. Połączone zaczepami człony (lamele) nawijane są na specjalny wałek, znajdujący się nad wjazdem. Wysokość nadproża musi wystarczyć na umieszczenie bębna bramy wewnątrz garażu (można też umieścić go na zewnątrz w specjalnej kasecie).

 

Małgorzata Kolmus

Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 7-8/2012

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!