Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 9/2014

Bramy garażowe

Wybierając bramę garażową, powinniśmy brać pod uwagę nie tylko względy estetyczne, ale także zastosowane w niej rozwiązania, przekładające się na komfort użytkowania i bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że decyzję o wyborze warunkują też ukształtowanie podjazdu oraz wielkość i wysokość garażu. Warto sprawdzić, czy brama ma izolację termiczną, dzięki czemu w ogrzewanym garażu zostaną zredukowane straty ciepła.


Tak naprawdę rodzaj bramy, którą będziemy montować w naszym garażu, powinniśmy wybrać już na etapie budowy domu. W garażach znajdujących się w jego bryle bramy powinny mieć nieco inną charakterystykę, niż w tych wolno stojących. Dużo zależy też od tego, czy garaż będzie przeznaczony na jeden, czy na dwa samochody.

Otwieranie ma znaczenie

Najczęściej stosowane w garażach są bramy segmentowe, zbudowane z prostokątnych modułów połączonych zawiasami. Często mają one w środku kilkucentymetrową warstwę izolacyjną. Bramy takie, dzięki rolkom umieszczonym w prowadnicy, najczęściej otwierają się do góry i chowają pod sufitem, rzadziej na bok, zachodząc na jedną ze ścian. Bramy segmentowe boczne polecane są do niższych, ale szerszych garaży i mają tę zaletę, że lżej je zamknąć i otworzyć, a jeśli zdecydujemy się zastosować do nich napęd, nie musi on mieć tak dużej mocy, jak w przypadku bram segmentowych górnych. Bramy segmentowe przeważnie mają wysokość do 3 m i szerokość do 6,5 m, nie wymagają długiego podjazdu, a otwór wjazdowy może mieć dowolny kształt. Mogą występować w wielu kolorach i fakturach.

 

Producenci chętnie stosują też różnego rodzaju okleiny, np. imitujące drewno czy kamień. Najczęściej poszycie bramy stanowi ocynkowana, stalowa blacha, choć bramy segmentowe mogą być wykonane także z innych, droższych materiałów, jak aluminium czy drewno.

 

Bramy rolowane zbudowane są z wąskich profili połączonych przegubowo na całej długości ramy, które są nawijane na wałek umieszczony w znajdującej się nad otworem wjazdowym (przeważnie wewnątrz garażu) skrzynce. Zwykle mają do 3 m wysokości i 5 m szerokości. Zajmują bardzo mało miejsca (najmniej ze wszystkich rodzajów bram), nie wymagają długiego podjazdu, są wygodne, bezpieczne, ale też niestety drogie. Lamele zrobione są najczęściej z aluminiowych profili, które mogą być wypełnione w środku pianką poliuretanową. Integralną częścią bramy rolowanej jest napęd, wbudowany w mechanizm nawijający lub umieszczony na zewnątrz obudowy wału. Mimo to bramę taką, dzięki systemowi sprężyn naciągowych, w awaryjnych sytuacjach można otwierać i zamykać ręcznie.

Tomasz Wojciuk
fot. Wiśniowski

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!