Garaż zwykle znajduje się we frontowej części domu, dlatego tak ważny jest wygląd bramy. Powinna ona harmonizować z budynkiem mieszkalnym, a jednocześnie być bezpieczna i wygodna dla użytkowników. Kolorystykę wrót właściciele dobierają samodzielnie, dopasowując ją do stolarki okiennej i drzwiowej, elewacji i dachu. Standardowe kolory to zwykle biel i brąz. Za inne trzeba zapłacić co najmniej 20% więcej. Obecnie producenci są w stanie wykonać bramy w ogromnej ilości wzorów i faktur. Proponują wzory imitujące deski, kasetony, pionowe listwy, w wersji zupełnie gładkiej bądź wytłaczanej. Ponadto, na życzenie zaopatrują wrota w przeszklenia ze szkła tradycyjnego albo z przezroczystych płyt poliwęglanu lub akrylu. Możliwe jest też wbudowanie dodatkowych drzwi.
Wygląd bramy jest istotny, lecz w codziennym użytkowaniu bardziej liczy się jej funkcjonalność, a jeszcze wcześniej – koszty zakupu i montażu. Wrota o niestandardowych wymiarach bywają droższe o 20–50%, dlatego już na etapie projektowania domu warto przygotować typowy otwór garażowy, zaś wewnątrz garażu miejsce na prowadnice i ruchome skrzydło. Zaoszczędzone w ten prosty sposób pieniądze można przeznaczyć na funkcjonalny i trzymający ciepło model bramy, albo na zaopatrzenie jej w automatykę. Producenci i dystrybutorzy oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu oraz ich zamontowaniu w jednym rzucie lub etapami.
JEDNA DUŻA CZY DWIE MAŁE?
Podczas projektowania domu bądź wybierania gotowego projektu powinno się zdecydować o położeniu garażu, czyli czy ma się on znajdować pod dachem domu czy poza jego obrębem oraz o liczbie i rozmiarze wrót. Obecnie popularnym rozwiązaniem jest jedno pomieszczenie do parkowania z dwoma miejscami postojowymi, w bryle budynku. Zamyka się je pojedynczą szeroką bramą, unikając przedzielania otworu wjazdowego słupkiem. Planując jednak dużą bramę, trzeba się liczyć z tym, że jej ręczna obsługa będzie utrudniona przez ogromny ciężar i wymusi współpracę z mocnym napędem.
Lilianna Jampolska
fot. WIŚNIOWSKI