Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom - Dom Polski 2009

Bramy garażowe

Jaką wybrać bramę do garażu? Otwieraną na boki czy do góry? Drewnianą czy z przetłaczanych kasetonów? Taką, którą otworzymy sami czy też ona zrobi to za nas? I wreszcie – tą droższą czy może trochę tańszą? Zobaczmy co różni poszczególne typy bram oraz jakie są plusy i minusy rozwiązań oferowanych na naszym rynku.

RODZAJE BRAM

Bramy garażowe
 (fot. Hormann)
Bramy rozwierane, zwane też skrzydłowymi. Do niedawna najbardziej rozpowszechnione, obecnie powoli odchodzą w niepamięć. Mogą być dwu- lub jednoskrzydłowe, ale te ostatnie wybiera się bardzo rzadko, bo są najmniej funkcjonalne.

 

Bramy rozwierane to wrota o konstrukcji złożonej z ościeżnicy z metalowych elementów oraz jednego lub dwóch skrzydeł osadzonych na zawiasach. Skrzydła mogą być wykonane z:
  • profilowanej blachy stalowej (ocynkowanej lub powlekanej),
  • paneli PVC,
  • drewna: sosnowego, świerkowego lub dębowego (na taki materiał decydują się zazwyczaj właściciele tradycyjnych domów, do których nie pasują nowoczesne elementy). Bramy te najczęściej otwiera się ręcznie na zewnątrz garażu, czasami mechanicznie za pomocą siłownika sterującego. Nie wszystkie modele bram skrzydłowych da się jednak wyposażyć w taki siłownik.
Bramę skrzydłową można zamontować tylko wtedy, gdy ma się miejsce przed garażem. Otwarte skrzydła bramy muszą się bowiem mieścić w obrębie działki. Ale to nie jedyny mankament: zimą, by otworzyć skrzydła bramy, trzeba najpierw odgarnąćśnieg zalegający na podjeździe.

 

Bramy skrzydłowe są proste w wykonaniu i łatwe w montażu. Ich zaletą jest niewysoka cena – współmierna do niskiej funkcjonalności, która może być uciążliwa dla osób starszych lub niepełnosprawnych.

 

Bramy uchylne – płytowe. To obecnie najpopularniejszy typ bram. Otwiera się je do góry, ręcznie lub mechanicznie. Choć sprawiają wrażenie masywnych, są lekkie, a dzięki bocznym sprężynom równoważącym ciężar – łatwe w obsłudze. Skrzydło bramy uchylnej może mieć konstrukcję:
  • ramową – wykonaną z drewna lub stali;
  • płytową ze stali, usztywnioną płaskownikami stalowymi;
Płyta pokryta jest okładziną – z profilowanej, ocynkowanej blachy stalowej wykończonej poliestrem lub drewnem.

 

Na bocznych ścianach garażu lub w świet le otworu wjazdowego montuje się prowadnice stalowe, po których przesuwa się płytę bramy. W wielu modelach bram uchylnych prowadnice zakłada się także pod sufitem garażu. Aby brama otwierała się lekko, w górnych jej narożach montuje się teflonowe rolki.

 

Uwaga! Bramy uchylne wymagają drobnej konserwacji – raz na jakiś czas trzeba prowadnice posmarować smarem silikonowym w płynie. Nie należy do tego używać smaru stałego.

 

Podczas otwierania brama uchylna wsuwa się górną częścią do środka garażu, dolną zaś wysuwa się na zewnątrz. Taką bramę można zatem zastosować tylko wtedy, gdy podjazd jest odpowiednio długi, bo samochód trzeba zatrzymywać najmniej o 1–2 m przed nią.

 

Brama może być zamontowana dwojako:
  • w otworze – wtedy odległość między górną krawędzią otworu a sufitem powinna wynieść co najmniej 7 cm;
  • za otworem, we wnętrzu garażu – tu odległość między sufitem a krawędzią otworu powinna być większa niż 10 cm.


Ciąg dalszy artykułu w Budujemy Dom "Dom Polski" 2009

 

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!