Bramy ogrodzeniowe - obowiązujące przepisy i charakterystyka

Artykuł na: 9-16 minut
Bramy ogrodzeniowe - obowiązujące przepisy i charakterystyka
Poruszająca się samochodem rodzina częściej używa bramy wjazdowej, niż furtki. Z tego względu bardzo ważne jest staranne zaprojektowanie i wykonanie głównego wjazdu na posesję, jak również odpowiednie dobranie rodzaju wrót i sposobu operowania nimi. Wersje z napędem są najwygodniejsze!

Uwaga!Z artykułu dowiesz się:

  • Jak przepisy odnoszą się do usytuowania bram ogrodzeniowych i furtek?
  • Jakie są rodzaje bram wjazdowych i czym się charakteryzują?
  • Jakie są zalety montażu napędu do bram ogrodzeniowych?
  • Jakie parametry powinien mieć napęd do bram wjazdowych?

Bramy wjazdowe wyposażone w napęd elektryczny są wygodniejsze od tych, które otwiera się ręcznie, ponieważ pozwalają użytkownikom obsługiwać je zdalnie, bez wychodzenia z auta lub domu. Nie dziwi zatem powszechny trend do zapewnienia rodzinie komfortowego wjazdu na działkę przez cały rok i bez względu na aurę.

BRAMY OGRODZENIOWE - CO MÓWIĄ PRZEPISY?

Szerokość wjazdu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, należy zachować minimalną szerokość co najmniej 2,4 m światła bramy. W rzeczywistości lepiej jest jednak zamontować szerszą 4 m (to z uwagi na samochody dostawcze, choćby wjeżdżały sporadycznie). Jeśli mamy trudniejszy dostęp z wąskiej ulicy, dobrym posunięciem będzie poszerzenie bramy nawet do szer. 6 m.

Miejsce na działce. Zgodnie z przepisami budowlanymi bramy nie mogą otwierać się na zewnątrz posesji, a ich progi muszą umożliwiać osobom niepełnosprawnym swobodne pokonanie ich na wózkach inwalidzkich. Dobierając rodzaj wrót, należy więc koniecznie sprawdzić, ile zajmą miejsca. Maksymalna szerokość skrzydła bram rozwieranych jedno- i dwuskrzydłowych może wynieść 3 m - rzeczywiście wymagają na podjeździe do garażu sporo wolnej przestrzeni.

Dodatkowo o wiele wygodniej się wjeżdża, gdy rozwierają się one pod kątem 90-100°, co również trzeba uwzględnić podczas lokalizacji bramy w linii ogrodzenia (skrzydła po otwarciu nie mogą sięgać poza granice działki), a także przy planowaniu szerokości podjazdu do garażu i jego otoczenia (sadząc rośliny, warto zachować odpowiedni odstęp, pamiętając, że powiększą swoje rozmiary).

Brama wjazdowa na posesję
Zgodnie z przepisami brama wjazdowa nie może otwierać się na ulicę. (fot. Wiśniowski)

RODZAJE BRAM WJAZDOWYCH

Rozwierane (inaczej zwane skrzydłowymi). Ten tradycyjny rodzaj wrót występuje w wersji jedno- i dwuskrzydłowej. Wygodniejsze jest operowanie dwoma krótkimi wrotami, ponieważ są lżejsze i poręczniejsze od jednego długiego. Poza tym krótsze ramiona nie wymagają potężnych zawiasów, a w wersji otwieranej elektrycznie można je uruchamiać napędem o mniejszej mocy. Do wad trzeba zaliczyć to, że niezbędny jest odpowiednio duży podjazd oraz odśnieżanie pola roboczego ruchomych elementów.

Brama rozwieralna
Brama rozwieralna jest wygodniejsza w obsłudze gdy ma dwa wąskie skrzydła. (fot. Betafence)

Przesuwne. Projektanci i producenci opracowali je z myślą o krótkich podjazdach do garażu, albo o działkach, których teren wznosi się tuż za ogrodzeniem. Ze względu na wygodę, powszechnie stosuje się modele przesuwne nawet wtedy, gdy posesja jest przestronna i płaska, a przed garażem jest dużo miejsca. Zwykle mają one jedno duże skrzydło, zawieszone na wysięgniku, które porusza się tuż nad ziemią wzdłuż wewnętrznej strony ogrodzenia (wybierając tego rodzaju model, koniecznie trzeba pozostawić wolną przestrzeń w obrębie jego ruchu).

Bramy przesuwne występują w wersji samonośnej lub szynowej (na rolkach). W modelach samonośnych integralnym konstrukcyjnym elementem ruchomego skrzydła jest przeciwwaga, która dodatkowo zwiększa jego długość (na ogół o 1/4), lecz jest niezbędna do zrównoważenia dużego ciężaru.

Dlatego istotną częścią projektowania strefy wjazdowej i wejściowej na posesji jest prawidłowe ulokowanie furtki - musi się ona znaleźć w takim miejscu, żeby otwarte wrota przesuwnej bramy jej nie zasłoniło i piesi mogli z niej swobodnie korzystać. Skrzydło z przeciwwagą wisi na wysięgniku i nie dotyka podłoża. To sprawia, że nie zatrzyma go żadna przeszkoda typu piasek i kamyki, drobne gałęzie (spadające z drzew podczas burzy), ani nawet mała warstwa świeżego śniegu (jeśli jest go więcej, pole pracy trzeba odśnieżyć).

Dodatkowo - specjalne techniczne rozwiązania zapewniają płynność i stabilność poruszania się wrót oraz łagodny dojazd do tzw. słupka skrajnego, który zapobiega wysunięciu się ich z prowadnicy (drugi słupek, zwany prowadzącym, utrzymuje ruchomą część w pionie). Oczywiście, wariant samonośny jest cięższy, droższy i zajmuje więcej miejsca, za to mniej kłopotliwy w obsłudze, w porównaniu z wariantem szynowym.

Użytkownicy modeli przesuwnych, które poruszają się na rolkach po szynie, zabetonowanej w nawierzchni między słupkami bramy, muszą dbać o czystość szyny, czyli usuwać z niej piasek, lód i śnieg.

BRAMY OGRODZENIOWE - WYGODNIEJ Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM

Najlepiej od razu kupić komplet - bramę wraz z fabryczną automatyką. Jeśli nie jest to możliwe ze względu np. na wyższy koszt inwestycyjny, można dołożyć zdalną obsługę nieco później.

Obsługę bramy wjazdowej automatyzuje grupa następujących systemów i mechanizmów - siłownik (silnik), centrala sterująca (czyli odbiornik), mechanizm przenoszący siłę ciągu i poruszający wrota, czyli np. wysięgnik, pasek zębaty. Do sterowania służą piloty, albo kodowa klawiatura, a systemy dodatkowe, np. fotokomórki, lampa ostrzegawcza, awaryjne otwieranie, podnoszą bezpieczeństwo i wygodę użytkowania.

DO STEROWANIA ORAZ ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA I WYGODY

Sterowanie. Najczęściej używa się pilotów, które wykorzystują kodowany sygnał radiowy (aby podnieść stopień bezpieczeństwa, sygnał zmienia się każdorazowo, więc jego kopiowanie jest bezzasadne). Piloty można i warto zintegrować z innymi instalacjami w budynku, np. z otwieraniem bramy w garażu, oświetleniem, roletami zewnętrznymi itp. W zależności od potrzeb, przeznacza się do tego celu piloty dwu- lub czterokanałowe. Nowocześniejsze obsługują skanery linii papilarnych, smartfony i inne rozmaite urządzenia.

Bezpieczeństwo. W wyposażeniu każdej bramy powinny się znaleźć fotokomórki i lampa ostrzegawcza. Pierwszy z systemów zawiera nadajnik i odbiorniki promieni podczerwonych, a ich kooperacja jest następująca - gdy podczas ruchu skrzydła w świetle wrót zatrzyma się jakiś obiekt (samochód, człowiek, zwierzę), nadajnik wysyła sygnał ostrzegawczy do fotokomórek (zamontowanych po obu stronach wjazdu), po czym inicjuje zmianę kierunku ruchu skrzydła. Drugi system, w postaci pulsującej lampy na słupku sygnalizuje chęć wjazdu na posesję lub wyjazdu z niej oraz aktualny ruch bramy.

Wygoda. Zapewnia ją funkcja tzw. furtki, czyli niepełnego otwarcia skrzydła. Uchyla się ono automatycznie do szerokości, pozwalającej przejść człowiekowi. Mając takie wyposażenie, wielu właścicieli domów rezygnuje z budowania klasycznej furtki, co daje wymierne oszczędności przy stawianiu ogrodzenia.

Funkcja awaryjnego otwierania to absolutne must have każdego zautomatyzowanego wjazdu na posesję. Ten mechaniczny system umożliwia - podczas awarii sieci elektrycznej, albo usterki bramy - uruchomienie jej sposobem ręcznym. Jeśli do tego celu służy klucz, trzeba włożyć go do zamka w siłowniku i zwolnić blokadę skrzydła, natomiast w nowocześniejszych systemach zamek szyfrowy obsługuje się klawiaturą i kodem, lub kartą zbliżeniową.

Brama wjazdowa i furtka
Bramy wjazdowe, w zależności od upodobań właścicieli, mogą mieć różną stylistykę i zasłaniać posesję częściowo (skrzydła ażurowe) lub prawie całkowicie (pełne). (fot. Konsport)

WAŻNE PARAMETRY NAPĘDU DO BRAM WJAZDOWYCH

Każdy napęd powinien mieć gwarantowaną jakość oraz pasować do rodzaju bramy, jej wymiarów i ciężaru, intensywności pracy, a w przypadku bramy istniejącej – jeszcze do aktualnego stanu technicznego. Jeżeli zamawia się kompletną usługę, tj. wrota, napęd i montaż, doborem parametrów napędu zajmie się producent, albo jego przeszkolony dystrybutor.

Jeśli dodajemy automatykę, powinniśmy zatrudnić doświadczonego fachowca, ponieważ błędne wyliczenie mocy w odniesieniu do częstotliwości pracy, a także ciężaru wrót może się niekorzystnie odbić na działaniu i napędu, i bramy. Do napędu potrzebna jest instalacja elektryczna na 230 V.

Długość elementu jezdnego, czyli paska zębatego lub szyny prowadzącej, dobiera się do szerokości skrzydła (cena wzrasta wraz z długością). Wersję siłownika/siłowników natomiast - do ciężaru konstrukcji.

Moc siłownika zależy od wielkości i ciężaru bramy. Zwykle musi mieć 300-600 W, z tym że do modeli rozwieranych powinna być większa o 30% w stosunku do pierwotnych wyliczeń, do przesuwnych o 50%. Rezerwa mocy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie bramy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i znaczniejszego obciążenia, z powodu np. wichury, opadów śniegu. W przypadku bram montowanych na prywatnych posesjach, wystarcza intensywność pracy na poziomie 30%.

Brama ogrodzeniowa
(fot. Konsport)
Pilot do otwierania bramy garażowej i ogrodzeniowej
(fot. Beninca)
Montując bramę najlepiej od razu wyposażyć ją w napęd. Najwygodniej gdy jednym pilotem będzie można otwierać dwie bramy - wjazdową i garażową.

AUTOMATYKA W BRAMACH ROZWIERANYCH

Napęd nosi nazwę siłownika. Jednoskrzydłowe wrota wyposaża się w jeden siłownik, dwuskrzydłowe w dwa. Lokalizację elementów napędu wskazuje producent. Przytwierdza się je do słupków i do skrzydła przy pomocy specjalnych uchwytów (jeżeli słupki są stalowe, uchwyty zostają przykręcone, jeśli słupki są murowane - uchwyty umieszcza się na kotwach).

NAPĘD W BRAMACH PRZESUWNYCH

W modelach przesuwnych zakłada się automaty nazywane motoreduktorami. Urządzenia są proste w montażu i konserwacji. Zainicjowane np. pilotem wprawiają wrota w ruch dzięki zaziębianiu się koła zębatego, znajdującego się na obracającym się wale siłownika, i listwy zębatej, przytwierdzonej wzdłuż dolnej krawędzi ruchomego skrzydła.

Lilianna Jampolska

aktualizacja: 2018-08-01

Zdaniem naszych Czytelników

Cytat A jaki pi razy drzwi jest koszt napędu do bramy uchylnej? Ta suwana nie będzie zdawała u mnie egzaminu - powiat nakazał zjazd z drogi powiatowej w samym rogu działki Ja mam właśnie taką rozwieraną dwuskrzydłową, ...

acia

14 Maj 2010, 15:47

A jaki pi razy drzwi jest koszt napędu do bramy uchylnej? Ta suwana nie będzie zdawała u mnie egzaminu - powiat nakazał zjazd z drogi powiatowej w samym rogu działki

Ciril

14 Maj 2010, 11:39

Cytat A ja mam najzwyklejsze skrzydła ofd lat.Bez nadęcia że pilotem cuk, cyk.Otwieram ręcznie, zamykam ręcznie.A i tak zimą kurczy się i powoduje dziwactwa.Gdybym miał dodać spóźniony rano skuwanie szyny oblodzonej, inne związane z ...

acia

13 Maj 2010, 05:58

Pokaż wszystkie komentarze Chcesz wiedzieć więcej - zajrzyj na Forum.BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

Poradnik
Najświeższe informacje wprost na Twoją skrzynkę raz w tygodniu!
Pozostałe artykuły z kategorii
Nigdy nie stosujcie drewna sosnowego na ogrodzenie! Ogrodzenia
Mam drewniany dom, więc ogrodzenie również wykonałam z drewna. Za pierwszym razem popełniłam jednak podstawowy błąd - olchowe sztachety zamocowałam do poprzeczek ...
Do wjazdu na posesję zamówiliśmy bramę na szynie i rolkach Ogrodzenia
Nasza brama wjazdowa miała być przesuwna, by jej skrzydło nie zajmowało przestrzeni podjazdu, jedynie tuż przy ogrodzeniu. Tyle że w naszym przednim ogrodzeniu nie było ...
Nasze ogrodzenie z klinkieru i przęseł nie wymaga konserwacji Ogrodzenia
Zależało nam na ogrodzeniu trwałym i nie wymagającym konserwacji, dlatego do wzniesienia przegrody z przodu działki zastosowaliśmy cegłę klinkierową i przęsła ze ...
Ogrodzenia z metalu Ogrodzenia
W grupie produktów z metalu od lat królują siatki ogrodzeniowe. To skutek dostępności i niskiej ceny.
Brama przesuwna samonośna dobrze wygląda w ogrodzeniu Ogrodzenia
Od początku skłaniałem się do zamontowania bramy samonośnej, przesuwnej i uwzględniłem to w projekcie frontowego ogrodzenia. Wersja samonośna dobrze wygląda w ogrodzeniu, ...
Widoczna część podmurówki pozostawia wiele do życzenia! Ogrodzenia
Murarze najpierw wylali głęboki zbrojony fundament na froncie, pozostawili go do związania i zajęli się resztą podmurówki, obejmującą tył i boki działki. Jednak ...
Przeczytaj najnowsze wydanie
magazynu Budujemy Dom
Magazyn BudujemyDom