Dociekliwy Inwestor: - Do omówienia została nam jeszcze kwestia bram garażowych...
Majster Guru: - Tak, czego chciałby się pan dowiedzieć?
- Hmm, nie za bardzo orientuję się w tym temacie. Nie jestem nawet do końca przekonany, czy taką bramę powinienem w ogóle montować. Jednak widzę, że wszyscy dookoła coś takiego mają.
- Skoro to taki standard, to dlaczego w mojej okolicy niemal każda brama wygląda inaczej?
- Ponieważ bramę należy dopasować do indywidualnych potrzeb. Najbardziej rzucająca się w oczy różnica dotyczy ilości bram - niektórzy mają jedną, inni dwie. Wiąże się to oczywiście z liczbą samochodów, które parkują w garażu. Jeśli jest to jedno auto, wówczas sprawa jest prosta - montuje się pojedynczą bramę o standardowych wymiarach. Natomiast gdy zaplanowaliśmy miejsca postojowe na dwa samochody, możemy zdecydować się na jedną szerszą bramę, lub dwie węższe.
Jeden z wariantów trzeba wybrać jeszcze na etapie budowy domu, kiedy można dostosować otwór garażowy - albo przedzielając go słupkiem, albo wykonując solidniejsze nadproże o większej rozpiętości. W praktyce dwie pojedyncze bramy lepiej sprawdzą się wtedy, gdy posiadamy dwa auta, a domownicy korzystają z nich o różnych porach. W ten sposób ograniczymy straty ciepła uciekającego z garażu przez szeroką bramę.
- Czym jeszcze różnią się bramy garażowe?
- Bramy garażowe różnią się też sposobem otwierania i sterowania, termoizolacyjnością oraz dodatkowymi elementami, np. z zakresu bezpieczeństwa. Wybierając bramę garażową, należy brać pod uwagę co najmniej kilka elementów, ponieważ od zastosowanych w rozwiązań zależy komfort użytkowania i bezpieczeństwo.
- Znowu mnie pan zaskoczył. Wydawało mi się, że temat bram szybko "odfajkuję", a tu szykuje nam się dłuższa rozmowa. Zacznijmy może od tych różnych sposobów otwierania.
- Obecnie najpopularniejsze są bramy segmentowe. Składają się z kilku segmentów (od 3 do 6), połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami, chroniącymi przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Panele na ogół wykonane są ze stali ocynkowanej i pokryte blachą stalową, a wykończone tworzywem sztucznym, drewnem, aluminium lub pomalowane farbą proszkową. Wnętrze takich modeli wypełnia się przeważnie pianką poliuretanową, której zadaniem jest izolowanie cieplne i akustyczne. Produkuje się je w dwóch wariantach - jako otwierane do góry lub na bok.
W pierwszym płaszcz bramy porusza się wzdłuż prowadnic pod sufitem, natomiast w drugim - zachodzi na ścianę garażu (te polecane są do niższych, ale szerszych garaży).
Bramy segmentowe można zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku. Ich zaletą jest oszczędność miejsca i łatwość uruchamiania. Poza tym są szczelne, przez co bardzo dobrze trzymają ciepło, dlatego nadają się do ogrzewanych garaży, ulokowanych w bryle domu.
- To ciekawe, byłem przekonany, że najpopularniejsze są bramy, których skrzydła podnosi się do góry i chowa pod sufitem.
- Mówi pan o bramach uchylnych. Rzeczywiście, przez lata były wybierane najczęściej, lecz obecnie ustąpiły pierwszeństwa bramom segmentowym. To dlatego, że są niezbyt szczelne - ucieka przez nie sporo ciepła. Mimo to ciągle cieszą się popularnością, ponieważ są względnie tanie, łatwe w montażu i nadają się do garaży bez nadproża. Mają prostą konstrukcję - jednolita niełamana płyta bramy, unosząc się do góry na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, a potem chowa się pod sufitem garażu. Panele wykonane są ze stali, rzadziej z aluminium lub drewna. Niestety, bramy uchylne wymagają nie tylko sporo miejsca w garażu, ale również na podjeździe - podczas otwierania wysuwają się nawet 1 m przed garaż.
- Widziałem też bramę działającą jak zewnętrzna roleta okienna.
- Ten typ to brama rolowana. Jej płaszcz składa się z wąskich lameli stalowych lub aluminiowych, połączonych przegubowo na całej długości ramy, które są nawijane na wał umieszczony w znajdującej się nad otworem wjazdowym kasecie. Kupuje się je w komplecie z napędem. Bramy rolowane są najdroższe z omawianych, ale mają wiele zalet. Zajmują mało miejsca, są wygodne w obsłudze, bezpieczne i nie wymagają długiego podjazdu do garażu.
- A co z bramami, których skrzydła otwierają się na bok, podobnie jak drzwi?
- Bramy rozwierane - jedno- lub dwuskrzydłowe - praktycznie odeszły już do lamusa. Aby otworzyć skrzydło zamontowane na zawiasach, potrzeba bowiem sporo miejsca przed garażem. Dodatkowo zimą musimy najpierw usunąć zalegający na podjeździe śnieg. Kolejnym problemem jest napęd - w tego typu bramach trzeba zastosować dwa siłowniki, co podraża inwestycję.
- Napęd do bramy garażowej to chyba w ogóle droga zabawka?
- Koszt napędu to mniej więcej 1/3 ceny bramy. Czy to wysoka cena za zapewnienie sobie wygodnego wjazdu do garażu bez konieczności wychodzenia z samochodu? Wydaje mi się, że nie. Szczególnie biorąc pod uwagę kapryśny klimat, jaki panuje w Polsce.
- W sumie ma pan rację... Czy do każdej bramy można dokupić napęd?
- Tak, wszyscy liczący się producenci bram garażowych mają w swojej ofercie napędy do nich. Napęd dobiera się do wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru oraz częstotliwości otwierania i zamykania. Jeżeli będzie za słaby - brama będzie wolno otwierać się i zamykać, a jego silnik szybciej się zużyje. Napęd o zbyt dużej mocy może z kolei spowodować uszkodzenie bramy. Dlatego dopasowanie najlepiej zlecić fachowcowi. Producenci napędów w specyfikacjach podają też szybkość otwierania i zamykania bramy (przeważnie ok. 20 cm/s) i zapotrzebowanie na energię.
- W jaki sposób steruje się taką bramą?
- Bramę najwygodniej otwierać za pomocą pilota, wprost z samochodu lub z garażu. Piloty dwukanałowe, oprócz kierowania pracą bramy garażowej, zwykle obsługują też bramę wjazdową. Czterokanałowe - zarządzają dodatkowo np. oświetleniem garażu, furtką, roletami okiennymi. Sygnał do otwarcia może być ponadto przekazywany za pomocą sterownika umieszczonego przy wjeździe do garażu lub karty zbliżeniowej.
- Sporo tej elektroniki!
- To nie wszystko. Bramy wyposażone są też w automatyczny układ odłączający, którego zadaniem jest zatrzymanie i cofnięcie skrzydła w momencie, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę.
Niektóre modele mają wbudowaną fotokomórkę - brama cofa się po przerwaniu wiązki podczerwieni, lub inne udogodnienia, np. oświetlenie, czy funkcję łagodnego zatrzymania, co zapobiega uderzeniu o posadzkę przy zamykaniu bramy. Do tego dochodzą zabezpieczenia antywłamaniowe - klamki obrotowe z ryglem, wzmocnione profile czy hamulec elektromagnetyczny napędzającego bramę siłownika, blokujący profile w wale nawijającym, co chroni przed podważeniem bramy.
- A jak wygląda kwestia ciepłochronności bram garażowych? Czy ich producenci również posługują się współczynnikiem U?
- Tak, zgodnie z aktualnymi przepisami, brama garażu ogrzewanego nie może mieć współczynnika U wyższego niż 1,7 W/(m²•K) i analogicznie jak w przypadku drzwi zewnętrznych, jego wymagana wartość będzie coraz niższa - 1,5 W/(m²•K) w 2017 r. i 1,3 W/(m²•K) w 2021 r. Najcieplejsze bramy garażowe, oferowane obecnie w sprzedaży, mają współczynnik U=0,9 W/(m²•K).
- Wspomniał pan o garażach ogrzewanych. A co z bramami garaży nieogrzewanych?
- W garażach nieogrzewanych lub wolno stojących nie trzeba osadzać bram ocieplonych, które mają przecież swoją cenę. W pozostałych przypadkach taka inwestycja jest natomiast niezbędna. Aby zapewnić dobrą izolację termiczną i akustyczną, producenci stosują najczęściej wspomnianą piankę poliuretanową (styropian ma nieco gorsze właściwości).
Warstwa termoizolacyjna ma przeważnie 2-4 cm grubości i jest umieszczana pomiędzy wewnętrznym i zewnętrznym poszyciem. Dodatkową jej zaletą jest to, że konstrukcja bramy jest sztywniejsza, a zatem bardziej odporna na wgniecenia. Co więcej, dzięki ociepleniu wyeliminowane zostaje zjawisko kondensacji pary wodnej na całej konstrukcji. O szczelności bramy decydują też łączenia między segmentami oraz między bramą i ościeżnicą. Istotne jest, by wszystkie uszczelki były dobrze spasowane, zaś segmenty przylegały do siebie. Bardzo ważny jest też prawidłowy montaż bramy.
Na pytania odpowiadał: Norbert Skupiński
Na zdjęciu otwierającym: Dwie pojedyncze bramy garażowe to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy posiadamy dwa auta, a domownicy korzystają z nich o różnych porach. (fot. Hörmann)
Dodaj komentarz