Garaż: w bryle budynku, na jeden samochód (17 m2); nieogrzewany.
Brama garażowa:
- Segmentowa, górna; szerokość 3 m; z przetłaczanej i ocynkowanej stali wykończonej białym laminatem; wewnątrz segmentów pianka poliuretanowa o grubości 48 mm.
- Wyposażenie - obrotowa klamka z zamkiem na klucz i ryglem.
- Prowadnice - z ocynkowanej stali.
- Napęd - z paskiem kewlarowym, uciąg 700 N, prędkość 15 cm/s, hamowanie przed progiem, blokada dociskowa.
- Sterowanie - pilotem.
Decyzja: w projekcie garaż był ogrzewany, ale ja nie pociągnąłem tu instalacji grzewczej. Obok jest kotłownia z kotłem i grzejnikiem, więc podczas mrozów otwieram drzwi między tymi pomieszczeniami i to wystarcza. Zamówiłem dobrze ocieploną bramę z napędem i montażem. Miała być ciepła, bezobsługowa i trwała. Znalazłem przedstawiciela polskiego producenta. Porównałem współczynniki jego bram z modelami niemieckiego konkurenta - przenikania ciepła U i tłumienia dźwięku Rc. Okazało się, że są bardzo podobne, za to polskie wrota i cała usługa - tańsze. Wybrałem model segmentowy górny, bo garaż jest wąski i wysoki.
Brama segmentowa z napędem - rady i przestrogi:
- Z bramą przez 9 lat nic złego się nie działo, więc przyznaję - zupełnie zapomniałem o jakiejkolwiek konserwacji. Od czasu do czasu tylko zmiatam z prowadnic kurz i pajęczyny, bo wtedy rolki bieżne chodzą płynnie i cicho. Wrota nie telepią się na prowadnicach, nie trzeszczą. Są dostatecznie ciepłe i szczelne - najniższa temperatura, jaką zanotowałem w garażu przy -30°C na zewnątrz, to +6°C. Uszczelka progowa nie przepuszcza wody, bo wrota są zamontowane za głębokim otworem wjazdowym, a podjazd ma znaczny spadek. Wszystkie uszczelki nadal są elastyczne, w pozycji zamkniętej układ napędu dobrze przyciska je do nadproża, ścian i posadzki.
Biały laminat się sprawdził. Kiedy wyraźnie szarzeje, myję go szczotką i wodą z płynem. Nie zżółkł, świetnie trzyma kolor. Przy ręcznej obsłudze, przy braku prądu, oczywiście, przydają się linka i klamka z zamkiem oraz wewnętrzny rygiel. Na co dzień nie zamykam bramy na klucz, bo napęd ma funkcję przeciwwyważeniową, robię to na czas dłuższego wyjazdu. Od razu został dobrany do ciężaru wrót i częstotliwości otwierania. Mechanizm z paskiem kewlarowym pracuje bezszelestnie, ciągnie bramę do góry i opuszcza z prędkością 15 cm/s. - Montaż zamówiłem, kiedy garaż był już otynkowany i miał gres na posadzce. Wykonawca domu prawidłowo przygotował otwór wjazdowy.
Koszty zakupu i montażu bramy segmentowej z napędem:
- brama z napędem i montażem 7000 zł.
Redaktor: Lilianna Jampolska
Dodaj komentarz