Segmentowa brama garażowa po 9 latach użytkowania

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 6-9 minut
Segmentowa brama garażowa po 9 latach użytkowania

Bramie i napędowi "stuknęło" 9 lat, nie noszą oznak zużycia i nie było potrzeby korzystać z serwisu. Co zweryfikował czas? - mówi Piotr, który górną segmentową bramę użytkuje od 2012 r.

aktualizacja: 2021-07-30 11:50:37

Garaż: w bryle budynku, na dwa samochody, powierzchnia 42 m2; ogrzewany, od strony południowej.

Bramy garażowe:

  • Segmentowa, górna; wymiary 4500 × 2350 mm; wykonana ze stali ocynkowanej grubości 0,5 mm, wykończona laminatem drewnopodobnym; wewnątrz segmentów pianka PU grubości 48 mm.
  • Wyposażenie - pochwyt z zamkiem na klucz, rygiel.
  • Napęd - łańcuchowy, siła uciągu 600 N, system wykrywania przeszkody, wolne domykanie, blokada dociskowa.
  • Sterowanie - 6 pilotów dwukanałowych i przycisk na ścianie.

Decyzja: Wyroby renomowanego polskiego producenta polecił mi znajomy. Oczywiście, u mniej znanych wytwórców na pewno znalazłbym bramę nieco tańszą, ale przecież nie o pieniądze tu chodzi, tylko o długowieczność i solidność materiałów, dopracowaną technologię, fachowy autoryzowany montaż. Zamknięcie garażu zakłada się raz na kilkadziesiąt lat, dlatego tysiąc złotych więcej nie było istotne. Wyszukałem dystrybutora w pobliżu i zamówiłem kompleksową usługę.

Do mnie należało tylko określenie rodzaju bramy (wybrałem segmentową górną, czyli najcieplejszą i najwygodniejszą do obsługiwania) oraz rodzaju wykończenia płaszcza (na zewnątrz chciałem mieć drewnopodobny laminat, identyczny jak na oknach). Od razu poprosiłem o dobranie napędu i montaż razem z wrotami. Ustaliłem z fachowcem, że kupię drogi solidny model skrzydła, ale tani (chiński) napęd, bo ten ostatni łatwiej można w przyszłości wymienić na lepszy.

Napęd do bramy garażowej
Kupił tańszy napęd (z siłą uciągu 600 N), który łatwiej można wymienić, niż bramę.

Brama segmentowa - rady i przestrogi:

Bramie i napędowi "stuknęło" 9 lat, nie noszą oznak zużycia i nie było potrzeby korzystać z serwisu. To świadczy o ich jakości (chiński produkt też nie zawiódł). Gdybym zastosował niższe modele, byłaby to głupia oszczędność. Laminat wygląda jak nowy, jest odporny na UV. Uszczelki nadal są elastyczne i dobrze przylegają do posadzki, węgarków i nadproża - nawet progowa, pod którą latem wyprowadzam wąż ogrodowy, po jego usunięciu natychmiast powraca do pierwotnej postaci. Ich szczelność potwierdziła się też przy zalaniu garażu - po uniesieniu skrzydła woda wylała się na podjazd, jak z wanny. Całe zamknięcie jest dobrze zaizolowane termicznie i w garażu zawsze panuje temperatura dodatnia.

Mechanizm jezdny działa bezawaryjnie, choć przyznaję - na początku obawiałem się np. o sprężynę po upływie kilku lat. Na szczęście, elementy wykonano z metali wysokiej jakości. Kiedy zaczęły piszczeć, przypomniałem sobie o ich nasmarowaniu - kupiłem smar do bram. Mechanizm łańcuchowy w napędzie działa dość głośno, taka jego uroda. System wykrywania przeszkody reaguje znakomicie, więc nie dołożyłem fotokomórki. Bramę od razu podłączyłem do instalacji alarmowej.

Instalatorzy pochwalili mnie za prawidłowe przygotowanie otworu wjazdowego i doprowadzenie przewodu do napędu. Przy montażu ustawili szybkość poruszania się wrót na 16 cm/s. Co zweryfikował czas? Dokupiłem 4 piloty, jako trzypokoleniowa rodzina użytkujemy kilka samochodów i motocykle. Co 2 lata muszę wymieniać w nich baterie. Szybko zdałem sobie sprawę, że brakuje przycisku na ścianie. Dorobiłem go i radzę uwzględnić taki element obsługi. Ponownie zastosowałbym wyroby tego producenta, bo nie mają wad.

Pochwyt z zamkiem na bramie segmentowej
Zamówił dodatkowo pochwyt z zamkiem.

Koszty zakupu bramy segmentowej i napędu:

  • brama 4000 zł, napęd 800 zł, plus montaż kompletu.

Redaktor: Lilianna Jampolska
Na zdjęciu otwierającym: Właściciel celowo wybrał solidne wrota (segmentowe).

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły